“La lectura ha de fer-se per contagi i ha de
contagiar”
En aquest temps en
que l’ús de les tecnologies s’ha estès a tot l’alumnat això potser ha
provocat un descens en la lectura de contes i llibres. La lectura no s’ha de
fer per obligació sinó per satisfacció. Els nostres alumnes han de redescobrir
el plaer de la lectura.
Al llarg dels
anys de contacte amb els centres escolars hem observat que els infants quan són
petits llegeixen tot allò que se’ls hi proposa – contes, poesies i narracions –
però que quan creixen perden aquest interès i, sobretot fora de l’escola,
deixen de cercar llibres perquè han perdut la necessitat de llegir.
.
Sobre aquest tema
vull fer alguns comentaris. En primer lloc sobre la tasca que al respecte poden
fer els centres escolars. Sabem que les lectures obligatòries de llibres de
caire literari – contes o narrativa – no és un bon camí per a interessar els
nostres escolars. Una proposta millor és crear incentius de lectura mitjançant
tècniques més lúdiques. El primer que ha de fer un centre és decidir que la lectura
és un objectiu prioritari. Fet això existeixen mil i una estratègies per
interessar a l’alumnat en la lectura. Una cosa important és tenir una bona
biblioteca d’aula on l’alumnat pugui tenir a l’abast llibres adaptats al seu
nivell de lector. En els centres d’educació secundària, el centre motor potser
la biblioteca del centre. El pla de foment de la lectura ha de completar-se en
el disseny d’activitats dirigides a interessar l’alumnat en crear lectures pels
companys, a aventurar-se a escriure poesies i contes i a intercanviar les seves
produccions. Un club de lectura on els mateixos lectors o persones que escriuen
contes o llibres – que poden ser pares o mares de l’alumnat - expliquin les
històries més interessants que han escrit o llegit. Entre aquestes tasques, les
famílies hi han de tenir un paper molt rellevant i en el pla d’animació a la
lectura no es pot descuidar aquelles que no tenen llibres a ca seva. Per
solucionar això, per exemple, es pot convidar-les a utilitzar el servei de préstec.
La nostra
principal proposta és que si la lectura és un objectiu principal del centre no
pot mancar temps per la lectura. L’horari escolar pot deixar un espai diari a aquesta
tasca d’animació a la lectura sense perjudici de les demés àrees.
Pere Carrió Villalonga