dimecres, 15 de març del 2023

CINQUÈ SEMINARI WEB

 CINQUÈ SEMINARI WEB. ORIENTACIÓ EDUCATIVA: "L'ART D'INSPIRAR ACOMPANYANT L'ALUMNAT

Ahir va tenir lloc  el 5è i darrer seminari web dins el cicle de conferències "Aprenentatges i reflexions compartides II".



La presidenta  del CEIB, Josefa Costa Tur, va donar la benvinguda a tots i a totes les participants al Seminari i especialment a les ponents na Belén Alvite, pedagoga, assessora familiar i directora del Centre d’Estudi i Prevenció de Conductes Addictives del Consell d’Eivissa (Cepca) i Anna Torres Martín, directora de l'EAP d'Eivissa i consellera del CEIB.

Va començar na Belén parlant de com educar des de la inspiració i com acompanyar l'alumnat en la presa de consciència de les seves oportunitats personals i el seu equilibri emocional.

Na Belén Alvite va posar en valor el paper de les famílies i  del professorat en l'acompanyament de l'alumnat en el seu procés d'aprenentatge, comentant que els hem d'escoltar, conèixer les seves necessitats, ajudar-los a créixer, a creure en si mateixos i a relacionar-se amb els demés.

Seguidament va tractar de donar resposta a les següents qüestions :

- Quina escola volem? 

Amb la col·laboració de tota la comunitat educativa hem d'aconseguir una escola participativa, creativa, que doni veu a l'alumnat, que doni serveis i cregui en les persones.

- Com ens relacionam amb el nostre alumnat?

Hem de crear relacions personals des de l'amor, l'empatia i l'humor on el respecte és fonamental. És important el reforç positiu, canviar la mirada i aprendre de l'alumnat.

- Com es gestionen les emocions?

Na Belén va presentar uns dibuixos per parlar del tema de les emocions.

  • Una lupa

Tots els adolescents miren a traves d'una lupa que magnifica la seva realitat de vida. Nosaltres, com a adults, els hem d'ajudar a conèixer-se a sí mateixos i a entendre-se.

  • Un dàlmata
Els adolescents es mouen entre el blanc i el negre, els hem d'ajudar a trobar altres matisos més adients a la seva realitat.
  • Una torre de defensa
La torre simbolitza el seu aïllament dels demés, per tant,  els hi hem de facilitar espais per expressar-se, necessiten l'acompanyament i el reconeixement del professorat i dels companys pel seu benestar emocional. 

  •  Un cabdell de llana
Simbolitza la gestió emocional, la motivació i el coneixement.





També va comentar que l' escola inclusiva ha de donar resposta a tot l'alumnat i l'ha d'acollir amb empatia, per evitar l'abandonament escolar. D'aquí la importància de crear espais d'interacció amb l'alumnat per escoltar les seves necessitats i donar-los eines per gestionar les seves emocions. 

A continuació va intervenir n'Ana Torres i va parlar de la importància de crear xarxes amb l'administració, la sanitat i altres institucions per col·laborar en l'educació dels infants, fent èmfasi amb la frase "L' infant espera ser vist". Va comentar que necessitem canviar l'orientació educativa, s'estan fent passes, però és necessari que els professionals de l'orientació s'impliquin en la vida dels centres i que comptin amb l'ajuda de mestres, educadors, mestres de suport, per aprendre a escoltar les necessitats dels infants, les famílies i els tutors. També va comentar que la intervenció en les famílies té conseqüències directes en la millora de les condicions dels infants.



Aquí vos deixam aquesta publicació com a lectura recomanada per Ana Torres, per si pot ser del vostre interès.




Podeu fer click aquí per descarregar el document:

Model pedagògic dels Equip d'Atenció Primerenca de les Illes Balears


També vos deixam aquestes lectures recomanades per Belén Alvite:

- DUQUE, Isa: Acercarse a la GENERACIÓN Z. Barcelona, Planeta, 2022.
- BILBAO, Álvaro: El cerebro del niño explicado a los padres. Barcelona,
Plataforma, 2015.
- MORA, Francisco: Neuroeducación. Sólo se puede aprender aquello que
se ama. Madrid, Alianza, 2019.
- URUÑUELA, Pedro Mª: La gestión del aula. Madrid, Narcea, 2019.


Una trobada formativa, molt enriquidora, il·lusionant i engrescadora, que juntament amb l'èxit de la convocatòria i l'alta participació fa que, en el CEIB ens sentim cada vegada més compromesos i il·lusionats amb la nostra tasca.

Tots vàrem quedar amb ganes d'aprendre molts més aspectes i la valoració general dels assistents va ser unànimement  molt positiva.

Per finalitzar, la presidenta del CEIB va expressar el seu agraïment a les ponents, per les seves interessants aportacions i la seva disposició a col·laborar amb el CEIB i també als participants al Seminari web per la seva assistència.