dijous, 23 de febrer del 2023

QUART SEMINARI WEB “Aprenentatge col·laboratiu basat en reptes a l'FP- 21 de febrer de 2023

Ahir vàrem dur a terme la quarta sessió del Segon Cicle de Seminaris web CEIB 2022/23   “Aprenentatges i reflexions compartides II".

Vàrem comptar amb la col·laboració de dos referents europeus de luxe, Agustín Agirre i Miguel Ángel Ugartemendia, professional de l'equip d'Aprenentatges i Alt Rendiment de TKNIKA i de l'equip directiu i docent a l'Escola d'Innovació Professional AEG del País Basc.             

Agustín Agirre compta amb una experiència professional lligada al món de la Formació Professional des d'abril de 1985, compartint la docència directa amb la participació i lideratge en el desenvolupament de projectes específics, en paral·lel amb l'assumpció de diferents responsabilitats directives.

Des de l'any 2006 és director de l' Àrea d'Aprenentatge i Alt Rendiment de TKNIKA  en el marc del "V Plan Vasco de Formación Profesional", liderant la implantació del Model d' Aprenentatge d'FP Euskadi.

A més, des de la direcció en T
KNIKA, col·labora amb diferents institucions com a OIT-CINTERFOR, DUOC, MINEDUC en el disseny i desenvolupament de programes dirigits a la implantació de nous models d'aprenentatge per a la formació tècnico professional i participa com a ponent en nombrosos esdeveniments a nivell nacional i internacional.

Els ponents ens varen donar una nova mirada cap a l’FP amb la seva conferència Aprenentatge col·laboratiu basat en reptes a l'FP”.  



La presidenta  del CEIB, Josefa Costa Tur, va donar la benvinguda a tots i a totes les participants al Seminari,  especialment als ponents  i a l'inspector d'educació i Conseller del CEIB,  Iñaki Monge. També va posar en valor la Formació Professional com una opció de qualitat i futur  en un mercat canviant que requereix perfils més tècnics que suposaran una major oferta de treball, per donar resposta als interessos i inquietuds dels joves.

A continuació, la presidenta del CEIB  va donar la paraula a l'inspector Iñaki Monge qui va presentar els ponents,  fent una lloança del model d'aprenentatge col·laboratiu basat en reptes que s'implementa al Pais Basc i que s'assenta en quatre eixos fonamentals:

1- Equips docents autogestionats.

2- Programació en base a reptes intermodulars.

3- Flexibilitat en l'organització d'horaris, espais...

4- Avaluació per competències orientades a l'evolució.

A continuació, varen intervenir els ponents explicant els motius que els varen impulsar a  dissenyar un nou model d'aprenentatge d'FP.  El principal és donar resposta als canvis i a l'evolució que està experimentant el món laboral, amb l'objectiu de crear entorns i eines pel desenvolupament d'activitats que produeixin un aprenentatge significatiu, el qual permeti als alumnes millorar les competències tècniques i transversals. 



L'objectiu d'aquest nou model és preparar l'alumnat a nivell competencial, de creativitat,  actitud proactiva, competència digital, treball en equip,  perquè siguin els protagonistes del seu propi aprenentatge, potenciant la seva creativitat en la solució dels reptes que s plantegen en el seu procés formatiu. 

Els reptes tenen les següents característiques:

- Una experiència activo-col·laborativa

- Un procés creatiu

- Una situació propera a la realitat

- Una proposta estimulant

- Una eina-mitjà d'aprenentatge

D'aquí, segons els ponents, la importància del treball en equip tant del professorat com de l'alumnat, atès que "els canvis estructurals grupals ens fan anar més lluny i provoquen respostes de més calat".











Vàrem compartir amb tots els assistents  estratègies i reflexions per poder donar resposta a les necessitats de l’alumnat d'FP, encara que som conscients de què queda un llarg camí per recórrer.

Aquí teniu l’enllaç al vídeo: 

ENLLAÇ VIDEO YOUTUBE


Una trobada formativa, molt enriquidora, il·lusionant i engrescadora, que juntament amb l'èxit de la convocatòria i l'alta participació fa que, en el CEIB ens sentim cada vegada més compromesos i il·lusionats amb la nostra tasca.

Tots vàrem quedar amb ganes d'aprendre molts més aspectes i la valoració general dels assistents va ser unànimement  molt positiva.

 Per finalitzar, la presidenta del CEIB va expressar el seu agraïment als ponents,  per les seves interessants aportacions i la seva disposició a col·laborar amb el CEIB i també als participants al Seminari web per la seva assistència.

 

JUNTS FENT COMUNITAT EDUCATIVA!!!