QUART SEMINARI WEB “Aprenentatge col·laboratiu basat en reptes a l'FP- 21 de febrer de 2023
Ahir vàrem dur a terme la quarta sessió del Segon Cicle de Seminaris web CEIB 2022/23 “Aprenentatges i reflexions compartides II".
Vàrem comptar amb la col·laboració de dos referents europeus de luxe, Agustín Agirre i Miguel Ángel Ugartemendia, professional de l'equip d'Aprenentatges i Alt Rendiment de TKNIKA i de l'equip directiu i docent a l'Escola d'Innovació Professional AEG del País Basc.A més, des de la direcció en TKNIKA, col·labora amb diferents institucions com a OIT-CINTERFOR, DUOC, MINEDUC en el disseny i desenvolupament de programes dirigits a la implantació de nous models d'aprenentatge per a la formació tècnico professional i participa com a ponent en nombrosos esdeveniments a nivell nacional i internacional.
A continuació, la presidenta del CEIB va donar la paraula a l'inspector Iñaki Monge qui va presentar els ponents, fent una lloança del model d'aprenentatge col·laboratiu basat en reptes que s'implementa al Pais Basc i que s'assenta en quatre eixos fonamentals:
1- Equips docents autogestionats.
2- Programació en base a reptes intermodulars.
3- Flexibilitat en l'organització d'horaris, espais...
4- Avaluació per competències orientades a l'evolució.
A continuació, varen intervenir els ponents explicant els motius que els varen impulsar a dissenyar un nou model d'aprenentatge d'FP. El principal és donar resposta als canvis i a l'evolució que està experimentant el món laboral, amb l'objectiu de crear entorns i eines pel desenvolupament d'activitats que produeixin un aprenentatge significatiu, el qual permeti als alumnes millorar les competències tècniques i transversals.
L'objectiu d'aquest nou model és preparar l'alumnat a nivell competencial, de creativitat, actitud proactiva, competència digital, treball en equip, perquè siguin els protagonistes del seu propi aprenentatge, potenciant la seva creativitat en la solució dels reptes que s plantegen en el seu procés formatiu.
Els reptes tenen les següents característiques:
- Una experiència activo-col·laborativa
- Un procés creatiu
- Una situació propera a la realitat
- Una proposta estimulant
- Una eina-mitjà d'aprenentatge
D'aquí, segons els ponents, la importància del treball en equip tant del professorat com de l'alumnat, atès que "els canvis estructurals grupals ens fan anar més lluny i provoquen respostes de més calat".
Vàrem compartir amb tots els assistents estratègies i reflexions per poder donar resposta a les necessitats de l’alumnat d'FP, encara que som conscients de què queda un llarg camí per recórrer.
Aquí teniu l’enllaç al vídeo:
Una trobada formativa, molt enriquidora, il·lusionant i engrescadora, que juntament amb l'èxit de la convocatòria i l'alta participació fa que, en el CEIB ens sentim cada vegada més compromesos i il·lusionats amb la nostra tasca.
Tots vàrem quedar amb ganes d'aprendre molts més aspectes i la valoració general dels assistents va ser unànimement molt positiva.
Per finalitzar, la presidenta del CEIB va expressar el seu agraïment als ponents, per les seves interessants aportacions i la seva disposició a col·laborar amb el CEIB i també als participants al Seminari web per la seva assistència.
JUNTS FENT COMUNITAT EDUCATIVA!!!