Què és un indicador?
Un
indicador és una dada (quantitativa o qualitativa) de tipus
estadístic que informa sobre l'estat d'un sistema educatiu o d'una
part del mateix (estat de salut) i redueix la complexitat a una
"selecció de dades significatives". Els indicadors
proporcionen una visió sintètica d'una realitat complexa orientada
a la "presa de decisions".
Indicadors
rellevants
Per exemple Indicadors rellevants són l'abandonament escolar prematur o la taxa de graduats en ensenyament superior.
Per exemple Indicadors rellevants són l'abandonament escolar prematur o la taxa de graduats en ensenyament superior.
Principals
bases de dades
-
Fonts nacionals importants són l'Enquesta de Població Activa i les
dades estadístiques anuals del Ministeri d'Educació i Cultura.
- Fonts internacionals importants són les que ofereixen els organitzacions com l'OCDE o l'OEI.
- Fonts internacionals importants són les que ofereixen els organitzacions com l'OCDE o l'OEI.
Punts
febles dels indicadors
- Els inconvenients o punts dèbils
dels indicadors són la naturalesa mixta político-tècnica,
les
bases teòriques generalment febles i les dificultats de lectura o
comprensió per persones no expertes.
- Existeix una gran
dificultat en avaluar els aspectes de caire social com és
l’educació.
Importància
dels indicadors
Són
importants per a les polítiques educatives perquè ofereixen una
perspectiva general (diagnòstic) en relació a la realitat educativa
en un moment donat (foto fixa).
Proves de diagnòstic
Proves de diagnòstic
En
les proves de diagnòstic es realitzen activitats per a la qual cosa
l’alumnat necessita tenir uns coneixements (competències
bàsiques). No s’avaluen els coneixements sinó la realització
correcta que implica tenir assolits aquests coneixements.
Quins són els principals problemes?
- La dificultat en l’obtenció de dades.
- La fiabilitat d’aquestes dades i sobre les fonts consultades: quines són més fiables?
- La dificultat en l’obtenció de dades.
- La fiabilitat d’aquestes dades i sobre les fonts consultades: quines són més fiables?
- Què podem fer després de conèixer les dades?
El
sistema estatal d’indicadors
1. Escolarització
E1. Escolarització i població
E2. Taxes d’escolarització en els nivells obligatòria
E3. Alumnat estranger
E4. Alumnes per grup i per professor
E5. La Formació Professional: taxes d’accés i titulació
E6. Participació en l’aprenentatge permanent
2. Finançament
F1. Despesa total
F2. Despesa per alumne
3. Resultats educatius
R1. Idoneïtat en l’edat
R2. Abandonament primerenc
R3. Taxes de graduació
R4. Nivell de formació de la població adulta
R5. Taxa d’activitat i atur segons formació
R6. Diferències d’ingressos laborals segons nivell de formació
1. Escolarització
E1. Escolarització i població
E2. Taxes d’escolarització en els nivells obligatòria
E3. Alumnat estranger
E4. Alumnes per grup i per professor
E5. La Formació Professional: taxes d’accés i titulació
E6. Participació en l’aprenentatge permanent
2. Finançament
F1. Despesa total
F2. Despesa per alumne
3. Resultats educatius
R1. Idoneïtat en l’edat
R2. Abandonament primerenc
R3. Taxes de graduació
R4. Nivell de formació de la població adulta
R5. Taxa d’activitat i atur segons formació
R6. Diferències d’ingressos laborals segons nivell de formació
Els
indicadors en educació (VI)
El
sistema d’indicadors a les Illes Balears (IAQSE)
1.
Escolarització
E1.
Escolarització i població
E2. Taxes d’escolarització en els nivells obligatòria
E3. Alumnat estranger
E4. Alumnes per grup i per professor
E2. Taxes d’escolarització en els nivells obligatòria
E3. Alumnat estranger
E4. Alumnes per grup i per professor
2.
Finançament
3.
Resultats educatius
R1.
Competències bàsiques (CB) a 4rt curs primària
R2.
Competències bàsiques a 2n i 4rt secundària obligatòria
R3.
Competències clau als 15 anys (PISA)
R4.
Idoneïtat en l’edat
R5.
Abandonament primerenc
R6.
Taxes de graduació