dissabte, 24 d’octubre del 2015

L'ALUMNAT COM A CENTRE

Volem un ensenyament on l’alumnat sigui la prioritat


Els 10 aspectes que cal millorar en el sistema escolar:
  1. Ha de reduir les ratios, com a mínim, fins a assolir la mitjana estatal.
  2. Ha d’aconseguir una distribució més equilibrada, compensada i equitativa dels alumnes NESE.
  3. Ha de dotar als centres de personal i material suficient per atendre més i millor l’alumnat amb necessitat educatives específiques.
  4. També ha de realitzar una distribució més equitativa de l’alumnat nouvingut entre els centres sostinguts amb fons públics per aconseguir la seva integració.
  5. Ha d’ampliar l’oferta de places públiques d’educació infantil 0-3.
  6. Ha de crear o ampliar els serveis d’orientació perquè puguin atendre tot l’alumnat dels centres sostinguts amb fons públics de tots els nivells educatius.
  7. Ha d’aconseguir que l’alumnat de primària gaudeixi de programes de reforç i recuperació efectius que evitin l’endarreriment respecte als seus companys i la repetició de curs.
  8. Ha de prendre les mesures necessàries per reduir l’abandonament escolar prematur al final de l’ESO amb l’establiment de programes adients i dotats de personal i material.
  9. Ha de dotar els centres d’ensenyament secundari de programes, recursos materials i personals per atendre els alumnes NESE i a aquell alumnat que requereixi suport o atenció més individualitzada a l’ESO.
  10. Ha d’elaborar un pla estratègic per a la millora del rendiment escolar.
En resum, la idea és que l’alumnat rebi el servei educatiu de qualitat sense escatimar esforços i que, amb l’ajuda requerida, pugui assolir la titulació secundària superior necessària per incorporar-se al món laboral o a la universitat, sense traves. Això és el que volem.

Pere Carrió Villalonga

dijous, 22 d’octubre del 2015

Allò que feim en el CEIB

Informe número 6/2015


Actualment estam treballant en l'elaboració de l'informe sobre l'ordre del conseller d’Educació i Universitat per la qual es regulen l’organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears
Justificació
Atesa l’experiència de funcionament dels centres de professorat, les noves necessitats formatives del personal docent i la imprescindible innovació pedagògica que planteja l’actual estat del sistema educatiu es fa necessària una nova regulació que permeti una coordinació més eficaç de la xarxa de centres de professorat, doti de major estabilitat els equips pedagògics de la xarxa i estableixi nous àmbits de les assessories de formació per adequar-les a la formació permanent que necessita l’exercici de les noves competències que vol fomentar el sistema educatiu; en especial, el treball en equip i en xarxa, la millora de la convivència, l’àmbit emocional i de les habilitats socials i comunicatives, les noves tecnologies de la informació i la comunicació, i la gestió de centres i grups de treball.
Contingut
Aquesta Ordre té per objecte desenvolupar l’estructura, l’organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears per donar resposta a les noves necessitats del sistema educatiu i especialment dels equips pedagògics dels centres educatius, en relació amb la formació permanent del professorat, promovent-la especialment en els centres educatius.


diumenge, 18 d’octubre del 2015

EL NOSTRE PLA DE FEINA

OBJECTIUS  PREVISTS PER L’ANY 2016.
Tenint en compte les funcions del Consell Escolar, d’acord amb la legislació vigent, els objectius prioritaris d’aquest període són:
1. Tramitar i elaborar els informes sobre els projectes normatius  remesos per la Conselleria d’Educació i Universitat.
2. Elaborar una proposta de canvi de la normativa del CEI.
3. Dur a terme les publicacions preceptives del CEIB.
4. Divulgar entre els sectors educatius la importància de la tasca que du a terme el CEIB.
5. Fomentar les relacions del CEIB amb la comunitat educativa.
6. Potenciar les relacions amb els consells escolars municipals i treballar per concretar-les amb actuacions específiques.
7. Impulsar les relacions amb els Consells Escolars Insulars i Municipals
8. Mantenir i ampliar les relacions existents amb el Consell Escolar de l’Estat i els consells escolars autonòmics.
9. Organitzar activitats relacionades amb la consecució del Pacte per l’Educació.
10. Coordinar amb la Secretaria General de la Conselleria d’Educació i Universitat la gestió del pressupost del CEIB
11. Organitzar i custodiar la documentació del CEIB.
EXECUCIÓ DEL PLA DE TREBALL
A partir dels objectius exposats, l’execució del pla de treball s’estructurarà de la següent manera:
- Tramitació i elaboració dels informes, d’acord amb el procediment reglamentari, sobre la normativa que la Conselleria d’Educació i Universitat trameti al CEIB per ser objecte de consulta.
- Estudi del document sobre Pacte per l’Educació que ens remetrà la Conselleria d’Educació i Universitat per a l’elaboració d’un document que es convertiria en el Pacte Social per l’Educació.
- Sol·licitud de restabliment de la composició del ple del CEIB anterior al  Decret Llei 5/2012, d’1 de juny, de mesures urgents en matèria de personal i administratives per a la reducció del dèficit públic del sector públic de la comunitat autònoma de les Illes balears i d’altres institucions autonòmiques.
- Estudi de la normativa que regula l’estructura, organització i funcionament dels consells escolars de l’Estat i autonòmics per  elaborar una proposta de canvi del CEIB amb més participació en les decisions i en l’elecció de la presidència.
- Anàlisi i síntesi dels informes sobre el Sistema Educatiu de les Illes Balears, elaborats anteriorment per tal de realitzar un estudi comparatiu. (Realització de quadres resum).
- Elaboració dels informes ISE 2013/14 i 2014/15:
  1. Recollida de les dades estadístiques de què disposa Conselleria d’Educació sobre el sistema escolar de les Illes Balears, per a  l’elaboració i publicació dels informes anuals sobre l’estat del sistema educatiu de les Illes Balears corresponents als cursos 2013/14 i 2014/15
  2. Elaboració, publicació i distribució dels informes anuals sobre l’estat del sistema educatiu de les Illes Balears corresponents als cursos 2013/14 i 2014/15. La distribució es realitzarà a tots els centres educatius de les Illes Balears que rebran exemplars per lliurar a les associacions de pares i mares, i altres organismes oficials.
  3. Presentació de l’informe del sistema educatiu a Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera.
- Elaboració i publicació de la Memòria anual corresponent a l’any 2015
- Gestió i actualització de la pàgina web del CEIB.
- Gestió i actualització del ceiBlog.
- Elaboració i publicació, com a mínim, bimestral del full informatiu del CEIB com a eina de comunicació amb la comunitat educativa.
- Foment de les relacions amb els consells escolars municipals
- Impuls de les relacions amb els Consells Escolars Insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera.
- Participació activa amb les activitats que realitzi el Consell Escolar de l’Estat i els consells escolars autonòmics.
- Preparació d’unes jornades sobre el Pacte per l’Educació.
- Elaboració del pressupost i la memòria econòmica anuals del CEIB, d’acord amb les directrius i previsions de la Conselleria d’Educació i Universitat.
- Gestió del pressupost coordinant les despeses corresponents a les diferents partides pressupostàries.
- Realització de tasques de registre, arxiu i custòdia de la documentació del CEIB.

divendres, 16 d’octubre del 2015

UN CURRÍCULUM COMÚN CONSENSUADO



Una cuestión central a consensuar en educación es, por decirlo en formulación francesa, “qué deben aprender los niños durante la escolaridad obligatoria”. Este cuestión, sencilla pero fundamental, no siempre ha sido el núcleo de las reformas educativas y de los posibles pactos para un consenso educativo. Una ocasión propicia, que hubiera permitido superar las miradas caseras e intereses particulares, lo podría haber representado el Marco Europeo (European Framework) de Key Competences for Lifelong Learning, en torno a la cual articular un consenso curricular. Se ha perdido, como en otras ocasiones, la oportunidad. No obstante, como la salida a la previsible derogación de la LOMCE, no puede ser otra nueva ley alternativa, tal vez sea la ocasión para retomarla. El caso francés, que seguiré de cerca, es un buen ejemplo.
Palabras clave: Competencias clave, Marco europeo, Currículum, Consenso

dijous, 15 d’octubre del 2015

Crònica del Ple del CEIB

El titular d'Ara Balears:

March explicarà al Consell Escolar el pressupost d'Educació abans que s'aprovi

La notícia en el Diario de Mallorca
El ple d'aquest organisme s'ha constituït aquest dimecres horabaixa.  
M. PINYA Palma

El màxim òrgan consultiu i representatiu de la comunitat educativa, el Consell Escolar de les Illes Balears (CEIB), s'ha reunit per primera vegada durant la present legislatura aquest dimecres horabaixa. Ho ha fet amb la presència del conseller d'Educació i Universitat, Martí March, i de tots els directors generals del seu equip.


El ple d'aquest organisme s'ha constituït aquest dimecres horabaixa. M. PINYA Palma
El màxim òrgan consultiu i representatiu de la comunitat educativa, el Consell Escolar de les Illes Balears (CEIB), s'ha reunit per primera vegada durant la present legislatura aquest dimecres horabaixa. Ho ha fet amb la presència del conseller d'Educació i Universitat, Martí March, i de tots els directors generals del seu equip.

El conseller ha aprofitat el seu discurs per anunciar als membres del CEIB que tornarà a comparèixer davant l'organisme el proper mes de novembre per explicar la partida corresponent a Educació que inclouran els pressuposts generals de la Comunitat per a 2016. És una novetat, perquè la legislatura anterior els diferents consellers d'Educació sempre havien  explicar els pressuposts després d'haver-se aprovat, un fet que havia motivat les crítiques del sector educatiu.

March també ha manifestat la voluntat de facilitar la reforma del Consell Escolar que vol impulsar el seu actual president, Pere Carrió, tal com ja va avançar en una entrevista a l'ARA Balears. El conseller ha insistit que aquesta reforma s'ha de fer sense interferència de la Conselleria i partint des del mateix organisme per garantir que pugui “adaptar-se als nous temps” i “funcionar amb la independència que la seva tasca requereix”.
Carrió pretén tornar al Consell Escolar la legitimitat perduda durant la legislatura anterior, quan la seva composició es canvià per augmentar els representants de l'administració i la major part dels tràmits que s'hi feren foren per via d'urgència, una fórmula per evitar que les qüestions a tractar passassin pel ple de l'organisme.

dimecres, 14 d’octubre del 2015

Avui, primer ple del CEIB

Avui  ha tengut lloc la primera reunió del CEIB després dels canvis en l'equip que el presideix.
A més de noves incorporacions i l'aprovació del pla de treball i del pressupost, la major part de la reunió ha consistit  una intervenció del conseller Marí March i el debat posterior.
Un bon inici del Consell Escolar amb assistència i participació.

PLENARI DEL CEIB

Avui, a les 16:30, tendrà lloc el primer ple del Consell Escolar de les Illles Balears del present curs. Serà presidit pel nou president Pere Carrió i hi assistirà el conseller Martí March i l'equip de directors generals de la Conselleria d'Educació i Universitat per a donar compte de la política educativa que duen a terme i dels plans més immediats. 
En la reunió del ple, per primera vegada, des de la seva constitució l'any 2001, s'incorporarà com a membre de ple dret un representant del PAS (Personal d'Administració i Serveis) i també hi assistiran altres convidats entre els que destacam alguns alumnes, representants de la Federació d'Estudiants.
En el ple, que es realitzarà a la seu de l'Escola Superior de Disseny de Palma, també es tractaran altres punts com són el pla de treball del propi organisme i la proposta de pressupost per l'any 2016.