Estic
segur que tothom està d’acord amb que “l’educació necessita
els millors docents”. Si intentam concretar aquesta idea potser les
respostes diferirien bastant.
Què
entenem quan deim que el docent sigui el millor i què s’ha de fer
per esser-ho?
Actualment,
i des de fa anys, els docents surten de les facultats amb una alta
formació que després a la pràctica resulta insuficient. Per
resumir podríem dir que als mestres els manquen coneixements i als
llicenciats els manca pedagogia. Si fos així el tema es podria
resoldre fàcilment però encara que aquest aspecte no és incert, el
problema és més complex. Aquesta és una veritat a mitges i
millorable.
D’entrada
afirmam que la formació del docent ha de tenir sòlides bases
acadèmiques tant de contingut científic com de pedagogia però
aquesta formació s’ha de completar amb el contacte amb la realitat
de les aules. S’aprèn sobretot amb la pràctica.
Per
altra banda, els docents han de ser investigadors, innovadors i
reflexius en metodologia didàctica i sobretot han de saber treballar
en equip per a planificar els projectes d’aprenentatge
interdisciplinars.
També
cal que els docents estiguin al servei de la comunitat educativa a la
qual han d’adaptar la pràctica docent i, especialment, a les
necessitats de l’alumnat que tenen a l’aula.
Els
docents novells han d’aprendre dels docents més experimentats,
confrontant saber i “saber fer” per anar millorant constantment.
Per això els centres escolars han d’esdevenir centres de formació
pels docents que imparteixen classes. Cada dia, en acabar la feina,
el docent s’hauria de demanar: i avui que he après?
Els
docents han de participar activament en l’organització,
funcionament i avaluació de tot allò que es realitza en el centre.
Els
docents han de tenir als alumnes i a les seves famílies com aliats.
Els
docents han de preparar, realitzar i avaluar la tasca diària,
setmanal, trimestral i anual amb la idea de millora. No s’han de
conformar amb els bons resultats perquè aquests sempre es poden
superar.
Si
fan això, segur que seran els millors docents.
Pere J. Carrió Villalonga
Pere J. Carrió Villalonga
.
Si voleu llegir més sobre aquest tema aquí teniu un document complet que analitza i fa propostes sobre la formació inicial del professorat d'Infantil i Primària: